A
Természettudományos Önképző Kör (TÖK) Mozgalom Indítványa
Kedves Diákok,
Tisztelt Tanárok és Kutató Kollégák! Kedves Szülők!
Tisztelt
Tudományos Újságírók!
Hívjuk életre
közösen a Magyar Természettudományos Önképző Körök Mozgalmát! Támaszkodjunk
ebben saját tudásunkra és erényeinkre, ötleteinkre és
kezdeményező-készségünkre, azaz önmagunkra, tanáraink bennünk tovább élő
tudására és emberségére, és tanítványainkra, és a tanítás szépséges örömére.
Tegyünk azért, hogy a magyar természettudományos oktatás visszanyerje régi nagy
hírét, és azért is, hogy a szellem és az értelem napvilága ragyoghasson minél
több diákunk, minél több ember szemében. Ennek a tapasztalatok szerint
eredményes, szerencsés és hatékony formája a Természettudományos Önképző Kör, röviden
a TÖK alulról szerveződő, önkéntes létrehozása diákjaink számára. Ez a TÖK –
a tapasztalatok szerint igen jó dolog.
Építhetünk a
magyar középiskolai természettudományos oktatás világszínvonalú és még eleven,
vagy szellemében élő hagyományaira. Alapozhatunk a legújabb, jelentős
nemzetközi visszhangot kiváltó eredményeinkre, az önképzés és az önkéntesség
elvére. Az Internet segítségével ezek a tapasztalatok ma már jól megoszthatók,
és elérhetőek szerte a világon. Azonban ezt a karnyújtásnyi távolságra lévő
tudást élővé csak akkor tehetjük, ha eleven szellemi közösségeket hozunk létre.
Ne várjunk a segítségre: segítsünk magunkon, hogy másokon is segíthessünk!
Kérem a
középiskolás diákok, a már működő önképzőkörök, a középiskolás és egyetemi
tanárok, továbbá a kutatók és a szülők, valamint a tudományos újságírók és
médiaszakemberek segítségét, az önkéntes és önzetlen, önálló hozzájárulását,
azért, hogy Magyarország a kiművelt, az emberséget és a tudást példaképként
felmutatni képes, kulturált és önállóan gondolkodó emberfők országa lehessen.
Kérem, hogy a kezdeményezéshez csatlakozó diákok, középiskolai és egyetemi
tanárok, kutatók beszéljenek össze, és keressék meg intézményeik vezetőit.
Saját környezetükben, saját ismeretségi körükre, volt diákjaikra és jelenlegi
tanítványaikra, a gyöngyösi minta és saját tapasztalataik alapján alakítsanak,
vagy szervezzenek újra természettudományos önképzőköröket, kérve, hogy a
középiskolák adjanak otthont ezen TÖK-ök működésének. Kutatótársaimat és a
tanárokat pedig arra kérem, hogy mentorként, alkalmi előadóként inspirálják,
segítsék diákjaik szellemi kibontakozását. Jó ötlet lehet, ha az Önképzőkörnek
van diákvezetője, és lehetőség szerint három patrónusa, az egyik Tanár, a másik
Kutató, a harmadik pedig Szülő, nagybetűvel. Őket nem választják, hanem
érdemeket szereznek ezen a téren azzal, hogy rendszeresen részt vesznek a és
segítik a TÖK munkát, és a diákok szárnypróbálgatásait. Számíthatunk a
már működő önképzőkörök tapasztalataira, és a számos tehetséggondozó szervezet
segítségére is.
Kérem, hogy a legjobb volt középiskolai tanítványok, akik ma elismert tudósok,
kutatók, vagy innovációs, ipari szakemberek, térjenek vissza a magyar
középiskolákba, és ott a tanárok és a diákok fogadják őket szeretettel és
tisztelettel. Az ő önképzőköri előadásaik lehetőséget nyújtanak arra, hogy a
középiskolák valódi alma materként fogadják körükbe legjobb volt
tanítványaikat. Óriási élményt jelenthetnek ezek az előadások valamennyi
résztvevő számára, amint ezt a Berze TÖK munkája során évek óta
tapasztalhattuk. (Alkalmanként egy kis pogácsa és tea jó hangulatot teremt, de
szűk keretek között a kenyér, a só és a víz is megteszi, a lényeg a közös
étkezés, beszélgetés lehetőségének költséghatékony megteremtése.)
Számos jó,
sikeres önképzőkör működik már bizonyára szerte az országban. Építsünk a Magyar
Innovációs Szövetség, a Magyar Fulbright Egyesület és az USA Magyarországi
Nagykövetsége által útjára bocsátott "Meet the Scientist - Találkozz Tudóssal"
előadássorozat sikerére, amely ráirányítja a figyelmet a természettudományos
képzés fontosságára. Építsünk saját hagyományainkra, a Középiskolai
Matematikai Lapok (KöMaL), a
Középiskolai Kémiai Lapok (KöKéL), a kutató diákok és a kutató
tanárok mozgalmának eredményeire, a Magyar Géniusz Program munkájára és számos
más hasonló pozitív kezdeményezésre is.
Elődeink
áldozatos munkája, tanítványaink jövőhöz, műveltséghez, természettudományos
kultúrához, világos és értékes tudáshoz való alapvető emberi joga formális
jogszabályok nélkül, a példa erejével is kötelez. A Magyar TÖK Mozgalom
kezdeményezése önkéntes munka, és ráadásul kiváló szórakozás, amely csak
mindannyiunk hozzájárulásával lehet igazán sikeres. Hozzájárulhatunk vele az
Önkéntesség Európai Éve 2011 célkitűzéseinek megvalósításához is, legalábbis a
természettudományos oktatás és műveltség elterjesztésének területén.
Indítványom
meghirdetettem 2011. január 13-án a Szegedi Tudományegyetem Gyakorló
Gimnáziumában, valamint 2011. január 14-én a gyöngyösi Berze Nagy János
Gimnázium Természettudományos Önképzőkörében, a Berze TÖK-ben. Akinek tetszik,
kérem, csatlakozzon - jó mulatság és örömteli munka lehet a jutalma.
Január 15-én, kihasználva a téli tavaszt, a kedvező
időjárást, otthonomban Viszneken elültettem öt magról kelt kis diófát a Magyar
TÖK Mozgalom indulásának emlékére. Remélem, hogy majd a néha kedvezőtlen
körülmények között is életképesek maradnak, és mind a TÖK mozgalom, mind a kis
diófák nagyra nőnek majd, és gyümölcsöt hoznak majd a felnövekvő nemzedékek
számára. A régiek azt mondták, aki diófát ültet, bízik a jövőben...