Beszélgetések
a matematikáról I. 2014. november 28.
vázlat
Bevezetés: korábbi
feladat megoldása hiányában, ma vers, Hollós Lajos: Számok
I.
Mit tanultál ma?
-
Milyen új információhoz jutottál ma?
-
Mit teszel vele?
-
Milyen értékű?
-
Érdemes eltenni és hová?
-
Megosztod másokkal, kivel, hogyan?
II.
Digitális világ
Következmény:
„nagyon” digitális világban élünk!
Példa
a bizonyításhoz: hogyan, milyen adatokkal jellemzünk egy embert?
-
Ma:
1.
neme: 1-férfi, 2-nő (a nullát kihagyták,
miért?)
2.
magasság, testsúly
3.
fő méretek: derék, mell, csípő (nő ideál)
4.
újjlenyomat, ujabban tenyér, arc, retina,
stb.
5.
Itt van a jövő is: CHIP beültetés.
-
Régen:
magas,
nyulánk, görbehátú, szóke, kékszemű, tehát a FORMÁK, SZÍNEK, MOZGÁS vagyis
értettek a geometriához!
-
Átmenet:
igazolványok,
oklevelek, stb., tehát az írásos azonosítások korszaka. Ezeken jelentek meg a
hitelesítő és pontosságnövelő számok.
Tétel: A digitális világ a számok
egyfajta alkalmazása, tehát nem a számok az ok, hanem az ember, aki ezt akarja
és használja.
III.
Beszéljünk akkor most a számokról!
1. Hogyan
születtek a számok, ki szülte? Ha isteni, akkor hol volt az emberek előtt, és
hol találták meg? Akkor emberi alkotás? Miért pont ilyen „rosszat” alkotott? A
számokról ráismerhetünk az emberre, a tévelygőre, a hibát-hibára halmozóra, a
vidámra, az élhetetlenre, a játékosra, a mégis fennmaradóra, a homo
sapiens-ludens-re. (sapiens = eszes, okos, bölcs, de öntelt, beképzelt is).
2. Az egész
számok: N, 0, Z; az osztás nem mindig végezhető el, kiterjesztésre van szükség:
modulo, avagy maradékos osztás; baj van negatív számokkal is és a nulla is hoz
kivételt.
3. Bevezetjük a
ráció fogalmát a számok körébe: Q=p/q -
racionális számok, több értelme van: p/q - arány, 1/q – rész, osztás, amely
megfelel az egész értékű osztásnak is és értelmezi a tört számokat, fontos a
tizedes tört,(a végtelen tizedes tört nem racionális, nem p/q!), tehát itt is
baj van!
4. A Q=p/q a számegyenesen az egészek között van, de
ezek sem töltik ki!?
Phytagoras és a számelmélet, és a
négyzet átló (nem-racionális), zene: egész számok arányai, püspöki jelvény:
1+2+3+4=10.
5. Számosság
fogalma: hányan vannak?
6. A
rendezettség a<b és szabályai.
IV.
A számok és a geometria
A
természet megfigyelése és a tapasztalat inkább a geometriának kedvez. A forma,
az alakzat, a méret, az arány, a rész, a hasonlóság természetesebb
absztrakciók. A számok erre épülő alkalmazása a méretnek, ezért mértan!
-
Összeadás, kivonás: két vonalzóval.
-
Szorzás,
osztás: geometriai arányossággal:
-
Terület- és térfogat számolás: használjuk a
racionális számokat azok definiciója nélkül és eljutunk az irracionálisokhoz is
(négyzet átlója például).
V.
A koordináta rendszer és következményei.
Sok
évvel később jött egy csúcspont: az algebra és a geometria egyesítése: Descartes és a derékszögű koordináta
rendszer, amely igazi rendszertani felfedezés, mivel minden eleme már korábban
is ismert volt.
Phytagoras
tételén, avagy a derékszögű háromszög számításain alapul.
A
logaritmus adott további lökéseket a módszernek. Logaritmus táblázatok,
logarléc, logaritmikus lépték.
VI.
Házi feladat: minden betű más szám.
ÉLJEN
MÁJUS
ELSEJE
VII.Záró
program: Bring Me Sunshine.flv
OoooO