Magyar TÖK Mozgalom

Text Box: "A tanítvány feje nem edény, amit meg kell tölteni,
hanem fáklya, amit lángra lehet lobbantani.”
Kiss Lajos, a Berze Gimnázium Fizika Tanára

 

 

 

A Természettudományos Önképző Kör (TÖK) Mozgalom Indítványa

 

Kedves Diákok, Tisztelt Tanárok és Kutató Kollégák! Kedves Szülők!

Tisztelt Tudományos Újságírók!

Hívjuk életre közösen a Magyar Természettudományos Önképző Körök Mozgalmát! Támaszkodjunk ebben  saját tudásunkra és erényeinkre, ötleteinkre és kezdeményező-készségünkre, azaz önmagunkra, tanáraink bennünk tovább élő tudására és emberségére, és tanítványainkra, és a tanítás szépséges örömére. Tegyünk azért, hogy a magyar természettudományos oktatás visszanyerje régi nagy hírét, és azért is, hogy a szellem és az értelem napvilága ragyoghasson minél több diákunk, minél több ember szemében. Ennek a tapasztalatok szerint eredményes, szerencsés és hatékony formája a Természettudományos Önképző Kör, röviden a TÖK alulról szerveződő, önkéntes létrehozása diákjaink számára. Ez a TÖK –  a tapasztalatok szerint igen jó dolog.

Építhetünk a magyar középiskolai természettudományos oktatás világszínvonalú és még eleven, vagy szellemében élő hagyományaira. Alapozhatunk a legújabb, jelentős nemzetközi visszhangot kiváltó eredményeinkre, az önképzés és az önkéntesség elvére. Az Internet segítségével ezek a tapasztalatok ma már jól megoszthatók, és elérhetőek szerte a világon. Azonban ezt a karnyújtásnyi távolságra lévő tudást élővé csak akkor tehetjük, ha eleven szellemi közösségeket hozunk létre. Ne várjunk a segítségre: segítsünk magunkon, hogy másokon is segíthessünk!

Kérem a középiskolás diákok, a már működő önképzőkörök, a középiskolás és egyetemi tanárok, továbbá a kutatók és a szülők, valamint a tudományos újságírók és médiaszakemberek segítségét, az önkéntes és önzetlen, önálló hozzájárulását, azért, hogy Magyarország a kiművelt, az emberséget és a tudást példaképként felmutatni képes, kulturált és önállóan gondolkodó emberfők országa lehessen.  

            Kérem, hogy a kezdeményezéshez csatlakozó diákok, középiskolai és egyetemi tanárok, kutatók beszéljenek össze, és keressék meg intézményeik vezetőit. Saját környezetükben, saját ismeretségi körükre, volt diákjaikra és jelenlegi tanítványaikra, a gyöngyösi minta és saját tapasztalataik alapján alakítsanak, vagy szervezzenek újra természettudományos önképzőköröket, kérve, hogy a középiskolák adjanak otthont ezen TÖK-ök működésének. Kutatótársaimat és a tanárokat pedig arra kérem, hogy mentorként, alkalmi előadóként inspirálják, segítsék diákjaik szellemi kibontakozását. Jó ötlet lehet, ha az Önképzőkörnek van diákvezetője, és lehetőség szerint három patrónusa, az egyik Tanár, a másik Kutató, a harmadik pedig Szülő, nagybetűvel.  Őket nem választják, hanem érdemeket szereznek ezen a téren azzal, hogy rendszeresen részt vesznek a és segítik a TÖK munkát, és a diákok szárnypróbálgatásait.  Számíthatunk a már működő önképzőkörök tapasztalataira, és a számos tehetséggondozó szervezet segítségére is.

            Kérem, hogy a legjobb volt középiskolai tanítványok, akik ma elismert tudósok, kutatók, vagy innovációs, ipari szakemberek, térjenek vissza a magyar középiskolákba, és ott a tanárok és a diákok fogadják őket szeretettel és tisztelettel. Az ő önképzőköri előadásaik lehetőséget nyújtanak arra, hogy a középiskolák valódi alma materként fogadják körükbe legjobb volt tanítványaikat. Óriási élményt jelenthetnek ezek az előadások valamennyi résztvevő számára, amint ezt a Berze TÖK munkája során évek óta tapasztalhattuk. (Alkalmanként egy kis pogácsa és tea jó hangulatot teremt, de szűk keretek között a kenyér, a só és a víz is megteszi, a lényeg a közös étkezés, beszélgetés lehetőségének költséghatékony megteremtése.)

Számos jó, sikeres önképzőkör működik már bizonyára szerte az országban. Építsünk a Magyar Innovációs Szövetség, a Magyar Fulbright Egyesület és az USA Magyarországi Nagykövetsége által útjára bocsátott "Meet the Scientist - Találkozz Tudóssal" előadássorozat sikerére, amely ráirányítja a figyelmet a természettudományos képzés fontosságára. Építsünk saját hagyományainkra, a Középiskolai Matematikai Lapok (KöMaL), a Középiskolai Kémiai Lapok (KöKéL), a kutató diákok és a kutató tanárok mozgalmának eredményeire, a Magyar Géniusz Program munkájára és számos más hasonló pozitív kezdeményezésre is.

Elődeink áldozatos munkája, tanítványaink jövőhöz, műveltséghez, természettudományos kultúrához, világos és értékes tudáshoz való alapvető emberi joga formális jogszabályok nélkül, a példa erejével is kötelez. A Magyar TÖK Mozgalom kezdeményezése önkéntes munka, és ráadásul kiváló szórakozás, amely csak mindannyiunk hozzájárulásával lehet igazán sikeres. Hozzájárulhatunk vele az Önkéntesség Európai Éve 2011 célkitűzéseinek megvalósításához is, legalábbis a természettudományos oktatás és műveltség elterjesztésének területén.

Indítványom meghirdetettem 2011. január 13-án a Szegedi Tudományegyetem Gyakorló Gimnáziumában, valamint 2011. január 14-én a gyöngyösi Berze Nagy János Gimnázium Természettudományos Önképzőkörében, a Berze TÖK-ben. Akinek tetszik, kérem, csatlakozzon - jó mulatság és örömteli munka lehet  a jutalma.

Január 15-én, kihasználva a téli tavaszt, a kedvező időjárást, otthonomban Viszneken elültettem öt magról kelt kis diófát a Magyar TÖK Mozgalom indulásának emlékére. Remélem, hogy majd a néha kedvezőtlen körülmények között is életképesek maradnak, és mind a TÖK mozgalom, mind a kis diófák nagyra nőnek majd, és gyümölcsöt hoznak majd a felnövekvő nemzedékek számára. A régiek azt mondták, aki diófát ültet, bízik a jövőben...

 

Csörgő Tamás fizikus